Jesteśmy po II warsztatach prawno-praktycznych dla opiekunów osób starszych!
Sekcja Agencji Opieki zorganizowała II edycję bezpłatnych warsztatów dla opiekunów osób starszych.
Do udziału zapraszaliśmy Panie i Panów już zatrudnionych, jak i poszukujących pracy, osoby z długoletnim stażem, jak i dopiero zaczynających swoją przygodę z opieką.
Warsztaty patronatem objęła Pani Danuta Jazłowiecka, Europoseł, która bardzo angażuje się w poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy oraz przeciwdziała nierejestrowanemu zatrudnieniu.
Organizowane wydarzenie, jego wartość i przesłanie Sekcja Agencji Opieki traktuje niezwykle poważnie, dlatego w spotkaniu wzięli udział wybitni eksperci oraz przedstawiciele władz stowarzyszeniowych, a zarazem praktycy, prowadzący własne firmy, które delegują opiekunów za granicę, byli to:
- Krzysztof Jakubowski - Przewodniczący Sekcji Agencji Opieki, Wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia,
- Maciej Kopaczyński - Wiceprzewodniczący Sekcji Agencji Opieki i Wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia,
- Joanna Torbe - Adwokat, Ekspert z dziedziny transgranicznego zatrudnienia,
- Aleksandra Pawlak - Doktorantka Pielęgniarstwa, Ekspertka, Pasjonatka.
Na spotkaniu obecna była również przedstawicielka Biura Pani Poseł Jazłowieckiej, Pani Iwona Kasprzyk, która również aktywnie brała udział w spotkaniu i uważnie słuchała przekazywanych informacji.
Szkolenie, podobnie jak rok temu podzielone było na dwie części – prawną i praktyczną.
Część prawna
Uczestnikom przedstawiono po krótce zadania i misję Sekcji Agencji Opieki.
Następnie omówiliśmy najważniejsze kwalifikacje i umiejętności, które są najbardziej pożądane przez klientów – podopiecznych i ich rodziny. Przedstawiliśmy także niektóre czynniki od których zależna jest wysokość wynagrodzenia opiekuna.
M. Kopaczyński omówił szanse i wyzwania stające przed branżą, ze szczególnym uwzględnieniem problemu czarnego rynku i pozornego samozatrudnienia. Szacuje się, że ponad 300 tys. osób pracuje w opiece w Niemczech nieoficjalnie, usługi legalne to zaledwie 10-20% tej liczby. Statystyka przeraża, mimo ciągłych ostrzeżeń i głośnych medialnych spraw, z których można i powinno wyciągać się wnioski.
Potwórzmy niektóre argumenty przeciwko pracy na czarno:
- brak gwarancji wypłaty wynagrodzenia – często zdarza się, że rodziny odmawiają zapłaty za ostatni miesiąc pracy z absurdalnych
- brak gwarancji
- brak gwarancji warunków niezagrażających
- odpowiedzialność majątkiem za wyrządzone szkody materialne - podczas spotkania przedstawiliśmy poniższy przykład:
Na szczęscie opiekunka na szczęście pracowała legalnie, a firma posiadała ubezpieczenie, z którego szkody zostały pokryte. W innym wypadku rodzina mogłaby wystąpić na drogę sądową i oczekiwać od opiekunki zapłaty wartości.
- brak ubezpieczeń: chorobowego, wypadkowego, ubezpieczenia
- trudność z powrotem do domu np. w przypadku niewypłacenia wynagrodzenia,
- brak opieki ze strony państwa w przypadku utraty pracy,
- nakładanie przez pracodawcę w dowolny sposób dodatkowych obowiązków, a za brak ich
- wykonania dowolne potrącenia z pensji,
- niemożność uzyskania referencji dla następnych pracodawców,
- kary, grzywny, mandaty pieniężne.
- relegowanie z terenu obcego państwa,
- oskarżenie karne o spowodowanie śmierci bądź kalectwa podopiecznego
Chęć podejmowania pracy na czarno jest także zaskakująca pod kątem prostej kalkulacji : ryzyk do ewentualne zysku. Pensje pracowników na czarno nie są wiele wyższe od tych, które dostają doświadczeni opiekunowie. Czy warto jest tak ryzykować??
Pracownicy zatrudnieni legalnie otrzymują m.in.:
- ubezpieczenie cywilne
- Kartę EKUZ, dzięki czemu w przypadku złamania ręki, wypadku, czy w innych nagłych przypadkach można bez obawy korzystać z usług lekarza. O karcie EKUZ szczegółowo pisaliśmy tu: http://sao.org.pl/news/293/co-opiekunka-osob-starszych-wiedziec-powinna-karta-ekuz.html
- pewną pensję - stałą określoną,
- możliwość odwołania się do sądu na podstawie umowy w przypadkach różnych niezgodności
- składki na ubezpieczenie,
- bezpieczeństwo,
- udokumentowane doświadczenie
Ostatni punkt pozwala nam płynnie przejść do kolejnego przedstawianego tematu: „SZANS dla branży opieki”.
Perspektywa zawodowa dla opiekunów osób starszych wygląda bardzo obiecująco, dlatego warto mieć udokumentowane doświadczenie. Cały czas warto podnosić swoje kwalifikację, a w szczególności język aby pozostać konkurencyjnym dla otwierających się na inne narodowości Niemców. Doskonale wiemy, że na rynku zaczyna pracować coraz więcej pań i panów z Rumunii czy Ukrainy. Konkurować można przede wszystkim językiem i udokumentowanym doświadczeniem – wtedy tej pracy nie zabraknie.
Obecnym na spotkaniu przedstawiono dalej wiele zależności pomiędzy starzejącym się społeczeństwem, przemianami kulturowymi, a rosnącym zapotrzebowaniem na usługi opiekunów.
Następnie omówiliśmy szczegółowo jak bezpiecznie szukać pracy poprzez firmy. Jak rozpoznać taką, która jest bezpieczna i jak odróżnić ją od firmy „krzak”, która powstaje, a zaraz z tego rynku znika. Opiekunowie dowiedzieli się gdzie szukać informacji o firmie, a także o co pytać i czego można oczekiwać od firmy przed podpisaniem umowy.
W dalszej części Pani Mecenas Torbe przedstawiła akty prawne, na podstawie których legalnie działające firmy opiekuńcze świadczą usługi. Szczegółowo omówiła zasady przyznawania A1 oraz kart EKUZ, odpowiadając na pytania – czemu trzeba czasem na nie czekać oraz co zrobić w przypadku, gdy jej nie posiadamy, a mamy potrzebę skorzystać z usług lekarza.
Omówiła tez po krótce zasady podlegania ubezpieczeniom w Polsce, różnice i podobieństwa umów zleceń i umów o pracę i dlaczego najczęściej korzysta się z umów cywilnoprawnych.
Mecenas w swojej prezentacji uwzględniła również odpowiedzi na m.in. pytania:
- Czy dopuszczane jest, że w mojej umowie zapisano 40 h świadczenia usług, a w umowie z Podopiecznym opiekę całodobową?
- Czy jeżeli firma opłaca składki w Niemczech to zawsze otrzymam niemiecką emeryturę?
- Czy i w jakich przypadkach opiekun może zerwać umowę bez poniesienia żadnych konsekwencji?
Uczestnicy aktywnie brali udział w części prawnej, zadawali wiele pytań, dzielili się swoimi doświadczeniami, wymieniali się praktycznymi spostrzeżeniami. Prelegenci odpowiadali na wszystkie wątpliwości i wyjaśniali poruszane zagadnienia.
Część praktyczna.
Po 3 intensywnych godzinach doszkalania z wiedzy prawnej swoją część zaczęła prowadzić Pani Aleksandra Pawlak
Zaznaczyła jak ważne jest aktywizowanie podopiecznego i niewyręczanie go w czynnościach, które może sam wykonywać – nawet jeśli wykonuje je powoli. Ma to wpływ na jego samopoczucie i komfort psychiczny. Poza tym nie dodajemy sobie pracy.
Warto podopiecznemu dawać wybór, nawet pozornie błahy, taki który dla nas mógłby wydawać się nic nieznaczący. Może to być np. pytanie o kolor bluzki, który chce dziś założyć. Warto wyjaśniać podopiecznemu jakie czynności będą wykonywane przed ich rozpoczęciem, być czuł się bezpiecznie. To kolejne małe rzeczy, która polepszą komfort i dają poczucie sprawczości, co w oczywisty sposób wpływa na komfort pracy opiekuna.
Pani Aleksandra Pawlak udzielała wiele cennych wskazówek dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Bezpieczeństwa zarówno podopiecznego ale i samego opiekuna – okazuje się, że opiekunowie często o sobie zapominają, a starsi podopieczni mogą być nosicielami wielu chorób.
Na zakończenie zaznaczyła, co należy zgłaszać, a kiedy warto robić sobie notatki i z czego.
Prezentacja Pani Pawlak okazała się niezwykle interesująca przez co pobudzająca do wzajemnej dyskusji.
Bardzo cieszyły nas komentarze, które brzmiały „O tym nie wiedziałam faktycznie ….” Umacniają bowiem nas w przekonaniu, że nasze spotkania są potrzebne i wpływają na bezpieczniejsze wykonywanie pracy.
Na koniec uczestnicy otrzymali zaświadczenia o udziale w warsztatach, które zostały podpisane przez wszystkich prowadzących. Stanowią miłą pamiątkę i jednocześnie kolejny dokument świadczący o stałym podnoszeniu swojej wiedzy.
Bardzo dziękujemy wszystkim osobom, które wzięły udział w warsztatach za aktywny udział i miłe słowa po zakończeniu spotkania. Cieszymy się, że sprostaliśmy Państwa oczekiwaniom i zapraszamy na kolejne wydarzenia!
Specjalne podziękowania za wsparcie dla Biura i Pani Poseł Jazłowieckiej!
powrót